prózák ::
(VISSZA)FORGATÁS
1997
Az öreg jáger olyan,
inkább már tenne hozzájuk,
mint elvenne. Nem lő.
(Egy erdész)
Az öreg színész egész nap a telefont bámulta. A szoba először kék volt, aztán
kicsit sárga, végül barna. Oly sokszor ismétlődött mindez, kaparós, száraz
köhögéssel aláfestve, már unalmas se volt. Egyszerűen így kellett lennie.
Mikor a telefon hirtelen mégis megcsörrent, izgalmában ezt motyogta:
-A szentségüket! Mit akarnak már megint?
Fiatal rendező jelentkezett a vonal másik végéről, és Mesternek szólította.
Hosszas kérlelésbe és magyarázkodásba fogott, töviről hegyire elmesélte,
miről szól majd a film, amihez kapott végre annyi pénzt, hogy elkezdheti a
forgatást.
Az öreg színészre rövid és dicstelen szerep várt, amennyiben elfogadja.
-Értelmetlen halál-motívum az öné, Mester - győzködte az ifjú rendező. -
Ott él abban az elhagyatott házban, és a fiú, aki egész nap menekült, rettegett
és félt, voltaképp önt, az ismeretlent és védtelent bünteti meg, mindenki helyett és minden őt ért sérelem fejében.
-Szóval meghalok - mondta szigorúan az öreg színész.
-A fiú lelövi az öreget, mikor az villanyt kapcsol. Rettenetesen fél az idegen, sötét házban, de a fényre a legjobban a mutatóujja ijed meg, és elhúzza a
ravaszt.
-Ezt szépen mondta - jegyezte meg az öreg.
-Ennyi lenne, illetve csak a jelenet sztorija, hogy úgy mondjam. Mert
utána a fiú sokáig nézi véletlen áldozatát. Egészen közelről fogjuk venni, részletesen, rámászva az arcra, a csukott szemre, az orrára, a szájra. Hogy lám, milyen is a halál. De semmi vér, vagy ilyesmi. Csak ön, Mester.
-Értem - szólt a színész . -Nagyon kedves.
A taxi a ház előtt várta. Csöpörgött az eső. A sofőr rögtön felismerte, kiugrott az autóból, és kinyitotta neki a hátsó ajtót. A színész nem szólt semmit
csak bólintott, kalapját a kocsitető majdnem leverte.
-Rémes egy idő, Művész úr! Pont illik a hangulatomhoz. Tegnapelőtt ott
hagyott a Klári. Az a legfurcsább, hogy tudtam, ez be fog következni. Tudtam.
De nem hittem el. Lehet, hogy nem vagyunk egymáshoz valók. Ez a Klári
apáca volt, tudja, fiatalon megszédült, hogy megy Jézus menyasszonyának.
Öt évig húzta. Utána meg nem lehetett vele bírni. Mindent akart. Én hajtottam, mint az állat, a meló, csak a meló, meg hát otthon is helyt kellett állni, érti... És akkor még vigyem szórakozni, meg utazni mindenfelé! Tenerifa!
-Abbahagyná? - szólalt meg hátul az öreg színész.
-Én? Szíves örömest. Akár ma is kilépnék ebből a francos életből. Tudja
mit? Három lepedőért vettem egy ruszki pisztolyt a piacon. Töltényem is van
hozzá. Csak éppen bátorságom nincs, hogy beledurrantsak a fejembe. Vagy a
szívre kell lőni? A Művész úr hogy' hallotta?
-Szóval, abbahagyja végre?
-Bocsánat.
-Inkább azt mondja meg, merre megyünk.
-Valami istentől elrugaszkodott hely. Nekem is úgy kellett megnézni a
térképen. Sose jártam ott.
-Na, szépen vagyunk - sóhajtott a színész. - Már jól kezdődik. Mindegy,
maga nem tehet semmiről.
-Ezt is a Művész úr mondta nekem először az életben! - vágott egy grimaszt a sofőr, és fékezett, hogy óvatosan eressze bele a kereket egy mély kátyúba.
A századfordulón épült ház összes valahai fényétől és ékétől megfosztva
egy elvadult park szélén állt. A szemközti oldalon már mindent lebontottak,
drótkerítés futott, míg a szem ellátott a szürke esőben.
Az öreg színészt a copfba fogott hajú rendező segítette ki a taxiból.
-Drága Laci bácsi! - szorongatta a kezét hosszasan.
-Meg akarunk ázni? - kérdezte ő.
Felkísérték a néhány fok lépcsőn. Szűk folyosón vágták át magukat, a stáb
tagjai léptek elő a homályból, minden pillanatban megmozdult egy sötét sarok.
- Nincs itt villany? - kérdezte.
-Dehogy nincs. Csak szoktatjuk magunkat a hangulathoz.
-Tudod mit mondott Goethe a halálos ágyán? - tegezte le egyszerre a rendezőt. Az félreértette.
-Hol van még az a halálos ágy! Tessék vigyázni, lyukas a kövezet!
-Azért jöttem ide, hogy meghaljak, nem ezt mondtad?
Beléptek a teljesen elsötétített nappaliba. A bútorok épp csak derengtek.
Az ablaknál zongora állt, a szoba zsúfolásig volt fotellel, székekkel, asztal
kákkal. A rendező odavezette a legnagyobb fotelhez. A színész belezöttyent.
Kinyílt a hátsó ajtó, és belépett valaki.
-Gyere, csak gyere! - intett a rendező az árnynak.
Alacsony alak állt meg előttük.
-Laci bácsi, ő a fiú - szólt a rendező, és az árny vállára tette a kezét.
-A gyilkosom? - recsegte az öreg, mert hirtelen kiszáradt a torka. Micsoda
hülyeség ez itt, ezzel a sötét színjátékkal.
A folyosóról éles csörömpölés hallatszott.
-Ne marháskodjatok már! - kiáltott fel. - Tessék lámpát kapcsolni!
Abban a pillanatban a meggyulladt a mennyezeti lámpa. Az asszisztens
lány volt, kezében a szokásos ötkilós forgatókönyvvel.
Az öreg színész, alulról, ültő helyéből nézett az előtte álló fiatalember le
hajtott arcába. Nyúzott volt, vékony és borostás.
-Laci bácsi - suttogta a fiú.
-Na, jól van - mondta az öreg, és tett egy elbocsátó, vagy inkább megbo
csátó kézmozdulatot.
Valahol a háta mögött egy mély hangú óra kezdett el ütni. Öt óra volt.
-Laci bácsi, nem kell sokat várni, bár kicsit el vagyunk csúszva, tudja. A
szokásos - hadarta a rendező. - Megcsináljuk gyorsan a külsőket, amikor a fiú
megérkezik, meg a konyhát. Semmi perc alatt kész leszünk. Kér egy kávét?
-Kávét! - horkantott az öreg. - Te tényleg meg akarsz ölni!
-Van egy kis whiskym is - kapott elő a rendező bőrdzsekije zsebéből egy
lapos üveget.
Az öreg csak elfordított a fejét szótlanul. Mit izélnek ezek! Itt, a halál küszöbén...
Zsebre dugta a kezét, és a zsebében talált egy doboz cigarettát. Hét éve nem
dohányzott már. Most automatikusan kipöckölt magának egy szálat, és a szájába dugta. Ideges volt, valami - úgy képzelte, a golyóstollak kis rugója - ugrál benne, a bőre alatt, az izmaiban, a szívében is.
Tíz éve nem hívták filmezni. Mindig csak álmodta, hogy ott áll bevilágítva,
körben a gyerekek, és azt kiáltják: Laci bácsi, tessék! Csapó!
Ez úgy hangzott, mintha a vezetékneve lenne, pedig nem így hívták.
Mintha otthon lenne, oldalt nyúlt, jobbra, a dohányzóasztalra, ahol nehéz,
fából faragott cigarettásdoboz állt. Kivette a gyufát, rágyújtott.
Mikor az első slukkot leszívta, úgy érezte, végre vehetett egy mély levegőt.
Aztán kínzó köhögési roham fogta el, utóbb krákogott, öklendezett.
-Mit művel odabenn a papa? - hallott kintről egy hangot.
Anyukád, gondolta, miközben kézfejével letörölte álláról a kicsurgott nyálat.
A szemben függő képre meredt. Megesküdött volna, hogy már látta – falusi
kútnál álló asszonyok, kezükben kék, piros zománc kanna -, ugyanebben a
rossz fényben, ugyanezzel a csíkos kárpitú kanapéval a tövében.
Huzatot érzett.
Hé, akart kiáltani, de még csak nem is suttogta. Foglalkoznak is ezek egy
hullajelölttel!
Felállt, odament az ablakhoz. A külső tábla rosszul zárt, húzott be a hideg.
Ahogy a folyosóról szűrődő zajra hátralesett, majd a újra az ablakhoz fordult,
megint úgy tűnt, ez már megtörtént. A kezében is érzett valami késztetést, egy
rángást, amint aki sebtében akar egy teli hamutartót kiüríteni az ablakon át.
Hideg kezével megigazította a félrecsúszott szivacscsíkot, és ráfordította a
nehezen járó kilincset.
- Drága Laci bácsi! Minden oké? - fogta meg a karját a rendező. - Kávét
nem tetszik kérni?
-Már kérdezted.
-Már kérdeztem.
-Te, idefigyelj - szólt aztán. - A zongora ezzel a kislámpával mindig itt állt
az ablak mellett?
-Őszintén: lila gőzöm sincs. Én is csak harmadszor vagyok itt. A múltkor
minden így állt...
-Jójójó! - legyintett az öreg. - Nem fontos! Menjél dolgozni!
Újból egyedül maradt. A könyvespolchoz lépett, de a gyenge fényben nem
látta a szekrény mélyére tolt könyvek gerincét. Találomra kihúzott egyet.
-Igen, igen - mondta aztán magának, s mintegy helyeslően, bólogatott. Az
általa is ismert püspöklila színű Mikszáth-sorozat darabját tartotta a kezében,
A fekete város I. kötetét. Hogy is volt? Lelövik az alispán (főispán?) kutyáját,
az alispán erre meg lelövi a gyilkos lőcsei bírót. Remek könyv. Kár, hogy mikor megfilmesítették, őt akkor se hívták, pedig mindenki játszott benne, aki élt és mozgott akkoriban. De rég is volt.
Kibotorkált a folyosóra. Látta, hogy messze, a bejárat mellett jobbra, a
konyhában áll a bál, a rendező szemüvegének szárát a szájába véve magyaráz.
A fiú, aki állítólag rémülten és zaklatottan ér ebbe a házba, csüngő karokkal,
lehajtott fejjel állt előtte.
-Érted? Ennyi az egész. Nem ölni jössz, ezt verd ki a fejedből. Nem tudsz
semmit, érted? Semmit se tudsz - vezényelt a kezével a rendező.
Az öreg színész tekintete a falra tévedt. Hosszúkás alakú, faragott barométer függött vállmagasságban. A teteje hegyi faházat ábrázolt, a tető formájú
csúcs alatt festett tiroli legény és leány állt egymásba karolva. Megkopott aranyozású felirat köszöntötte: „Grüß aus Tirol”.
-Te! - kiáltott oda egy kopaszra beretvált köpcösnek, aki a kábelekkel foglalatoskodott. - Ez mindig itt lógott a falon?
-Mit tetszik kérdezni? - jött oda illedelmesen a köpcös, közben egyfolytában tekercselte a kábelt.
-Itt lógott vagy nem itt lógott? Na!
-Én nem tudom - jött a szeppent válasz. - Azt se tudom, mi ez? Óra?
-Barom - mondta a színész. - Barométer - tette hozzá engedékenyen.
Újra az az érzése támadt, hogy mindez megtörtént vele egyszer. Ugyanígy
állt, a homályban, és nézte ugyanezt a barométer, ami ugyanígy esőt jelzett.
- ...és akkor óvatosan jössz, jössz, jössz kifelé - hallotta a rendező hangját.
Hátul zörgés támadt. - Nem kell ennyire gyorsan, hiszen sötét van.
-Ballagok - szólalt meg a fiú.
Ez volt a végszó. A hívószó.
Az öreg színész abban a pillanatban mindennél élesebben tudta, mit mondott annak idején, valaha, mikor itt állt a barométer előtt, és megállapította,
hogy esőt jelez. „Hallod? - hallotta most a régi hangját, amint a szobába bekiált - Ezt az egész búval bélelt ballagást el fogja mosni az eső! És hallotta a
bentről jövő választ is, „Kit érdekel? Dögöljenek meg!
-Ja, itt van, Laci bácsi, drága? - hátrált neki a rendező, aki a fiút vezette ki
felé a konyhából. - Mindjárt. Mindjárt megvagyunk. Egy kávét addig? Tudom, már kérdeztem. Bocsika.
-Az emeleti dolgozószoba tölgyfaburkolatában van egy lyuk - mondta
komoly, kinyilatkoztató hangon az öreg színész.
-Lyuk.
-Golyó ütötte lyuk! - folytatta ellentmondást nem tűrő hangon. - Gyerünk
föl! - Már indult is a lépcsőnek.
-Laci bácsi, az istenért! - kiáltott utána a rendező, de az öreg meg se állt. A
többiek utána igyekeztek.
A nagy, fűtetlen szobában szinte vonakodva terült szét a fény, mintha félne
megérinteni ennyi régi tárgyat, ilyen hosszú sötétség után, hátha egy csapásra
megsemmisülnek. Az öreg színész az ajtóval szemközti falhoz rohant, félre
lökött egy magas hátú karosszéket.
-Igen, itt van - mondta halkan, és az ujját fejmagasságban a faburkolatba
dugta, majd diadalmas arccal a társaság felé fordult. - Tudjátok, mi ez? Nem
tudtok ti semmit. Ebben a házban engem egyszer már lelőttek!
Döbbent csönd követte a szavait, mint egykor a színpadon, mikor Lear királyként jajgatott. Ahogy kell, kivárta a hatásszünetet. Érezte, hogy megbizsereg benne valami, és az eddig idegen, ellenszenves ház, az egész túl hosszúra nyúlt expozíció hirtelen értelmet nyert. Egyszerre volt megint világmegváltó tizennyolc éves és a pályája csúcsán tündöklő színművész.
-Ő, igen! - kiáltotta. - És hol van a Kovárik? Mi lett vele?
-Laci bácsi, nem értem. Ki a csuda az a Kovárik? - kérdezte a rendező, aki
teljesen kiesett valós szerepéből.
-Kovárik Dániel, Kovárik Dezső köz- és váltóügyvéd egy szem csemetéje. Egy padban ültünk nyolc éven át. És az érettségi előtt, sőt, még a ballagás
előtt itt loptuk a napot egy esős délután, náluk, ebben a villában - mert ez villa
volt valaha! -, cigarettáztunk és szokás szerint marháskodtunk, ugye. A Kovi
azzal jött, hogy rátalált az örege revolverére, amit még a nagy válság idején
vett, hogy a kellő pillanatban főbe lője magát, és...
Az öreg színész itt megállt, hitetlenkedő fejcsóválással a lépcsőfeljáróba
rekedt társaságot nézte.
-És?
-Bizony, erről kéne filmet csinálni. Tudjátok, mit mondott az az idióta?
Hogy ő most lelő engem, aztán öngyilkos lesz, és így cefetül kibabrálunk a világgal, a tanárokkal, a szülőkkel, minden hülyével, nem lesz itt semmiféle
érettségi. Ezt nekik!
Az öreg színész ördögi hangon felnevetett.
-Min tetszik nevetni, Laci bácsi? - kérdezte ijedten a rendező.
-Azon, fiam, hogy én meg azt feleltem, persze, eljátszva, ez milyen remek
ötlet, hogy gyerünk, Kovikám, ne sajnáld tőlem a golyót, csak ide a szívem
közepibe, durr!, hogy' fogod azt a pisztolyt, nem kiskanál az, mi lesz már, mikor leszek hősi halott! Érted?
-Az a szerencsétlen meg rálőtt a művész úrra? - hüledezett az asszisztens
lány.
-Mért szerencsétlen? Nem talált el! Képzeld, ha eltalál! Még a végén öngyilkos lett volna.
Megint hangosan és hosszasan nevetett.
-Na, szóval így esett - mondta végül. - De mi lett a Kovival, mondja már
meg valaki!
A rendező széttárta a kezét, és körbenézett.
-Nem tudjuk. A gyártásvezető tárgyalt itt egy öreg nénivel, aki aztán bejelentette, hogy erre a két-három napra elköltözik valami rokonához.
-Azt mondta, hogy ne lopjunk el semmit, de ha ellopunk valamit az se baj -
szólt egy szakállas alak hátulról. - Kicsit nem komplett az öreglány.
A rendező odament az öreg színészhez és átkarolta a vállát.
-Baj van, Laci bácsi?
-Semmi, édes fiam. Látod a lyukat? - fordult megint vissza. - Dugd bele
az ujjad!
-Miért?
-Nem tudom. Szerintem szerencsét hoz.
A rendező alig látható szemöldökemeléssel végignézett a stábon, majd beledugta az ujját a golyó ütötte lyukba.
-Na, milyen? - kérdezte a színész. - Nem olyan, mintha a koponyámban
turkálnál?
-De Laci bácsi!
-Jó, tudom. Értem, elég volt belőlem, meghibbantam. Pedig csak emlékezem. Ez is olyan nagy baj, hogy mindenre emlékezem?
-Dehogy is...
-Igazatok van - bólintott. - Mars dolgozni. Csapó, csapó!
Mikor a szoba kiürült, és a lépések dobogása elhalt a lépcső mélyén, még
egyszer körbenézett. Végigsétált a szobán hosszában, keresztben. A két bőrfotelt - ugyan csak megkoptak! - a szőnyeget összegyűrve a fal mellől az íróasztal elé tolta, oda, ahol régen álltak. Újból terepszemlét tartott, de volt benne még valami hiányérzet.
És tudta, mi hiányzik. Lehet, hogy ez a Kovárik nincs már, meghalt, vagy
nem is élt (jó vicc!), de a pisztolynak itt kell lennie. Nekiesett keresni. Az
oroszlánkörmös lábú íróasztal elé térdelt. A kis kulccsal kinyitotta a jobb oldali ajtót. A legfelső fiók üres volt. A középsőben dossziék, papírosok hevertek. A legalsót nem bírta kihúzni. Rángatta, de nem mozdult. Előrenyúlva, vállig kotorászott egyre hátrébb. Akkor megérintette a hideg fémet. A pisztoly ott volt, ahová annak idején visszatették. Az orrában érezte a csípős füstszagot, ami a csövéből áradt.
Az öreg színész zsebre dugta a pisztolyt. Az íróasztal ajtaját akkurátusan
kulccsal rázárta. Lekapcsolta a villanyt, és leballagott a nyikorgó lépcsőn.
-Laci bácsi, végre! - karolt bele a rendező. - Akkor? Kezdhetjük?
Az öreg színész némán ment mellette a szoba felé.
- Ugyanúgy, mint amikor meg tetszett érkezni. Leülünk ebbe a fotelba a
zongora mellett. Jó lesz így? - a rendező nagyot szívott a cigarettájából és a
félhomályban a parázs fényénél nézte az öreg színészt. - Tudja, az egész história ezzel a házzal, az emeleti lyukkal fantasztikus. Mintha kitalálták volna!
-Aha - hümmögött az öreg. - De nem én találtam ki, hanem valaki más, aki
az életet kitalálta.
Hallgattak. A rendező egyre idegesebben cigarettázott. Igazából a legszívesebben szétszaggatta volna a forgatókönyvet, és újra kezdte volna a filmet.
Egy esős, májusi délutánról szólt volna. Látta maga előtt az egészet.
-Hol van a fiú? - kérdezte az öreg színész.
-A fiú? - ocsúdott fel a rendező. - Innen indítunk az ajtóból. Bentről vesszük, amint belép, kezében a pisztollyal.
-Hol van? - kérdezte nyomatékosan az öreg.
-Itt vagyok - hallotta ekkor közvetlen maga mellett, mintha a sötétből, a
semmiből lépett volna oda. Halk volt, és úgy tetszett, mintha dideregne. Az
öreg szívesen megnézte volna éles fénynél, mert nagyon emlékeztette valakire ez a homályba burkolózó, bujkáló arc.
-Nesze, fogd - és a fiú kezébe nyomta az emeleten talált pisztolyt. - Remélem, tudsz vele bánni. Kicsit nagyot puffan. Csak ügyesen. - A kezét még
mindig ott nyugtatta a fiú pisztolyagyat markoló kezén, rászorította a hideg,
vékony ujjakat. - Na gyerünk! - mondta aztán fennhangon.
Elhelyezkedett a fotelban, és a karfán könyökölve, fejét összekulcsolt kezére fektette. Úgy nézte, amint a rendező a fiút az ajtóhoz tereli, még egyszer
eszébe vési, hogyan jöjjön be, mit csináljon, és visszaszaladt a kamera mögé.
Senki se kiáltotta, hogy Csapó!
Jobbról kis kék fényt adtak be, mintha mélységes éjszaka lenne, a halál
ideje.
Zápor jön.
Igen, valahogy így képzelte az esküvője napját: máris szinte fullasztóan meleg, mégis borús nyári reggel szalad le a méregzöld domboldalon, a völgy
felé, hol apró, fehérre meszelt falú románkori kis kápolna áll. A fű között nyulat lát, két lábon ágaskodik és figyel, és bizonyára kuncog rajta, ezen a furcsa, szmokingos óriáson, aki azt hiszi, hogy ez is egy futás, és hogy általa bármi is gyorsabban történik az életben.
Nekidől a kápolnabejárat puszta kövének, bal hüvelykujját húzva végig a
kő évezredes rovátkáin, míg oda nem ér, ahol már emberi vésés áll:
MDCCLIX, valamely kései látogató, az ő életéhez képest korai turista, akinek
- míg kaparászva dolgozott - ugyanitt kellett állnia, ugyanígy kellett fognia a
követ.
Aztán odabent, ebben az üres, picinke hidegségben nézi a kopott barna festésű néhány padot, a sziklaoltár elé készített egyszerű két széket, előtte a térdeplőkkel.
Mohón körbenéz. Aztán elszégyelli magát. Nem, most nem, ma nem! De
mégis elönti az ismert melegség, közben érzi, hogy ujjhegyei mégis hidegebbek a kőnél. Húzkodja a szmoking alól a mandzsettáját - szűk ez a vacak zakó!
Na! Kiles az apró, lőrésszerű ablakon, nézi a kék-vas eget. Csak jönne az
eső! Mosson el mindent!
Igen! Igen... Ez a nap azért van, hogy az „igenek¬ kimondassanak.
Mért nincs ő ott ilyenkor a menyasszonya mellett? Hová szaladgál, mint
egy bolond? Lakkcipőben a mezőn!
Már odalopózott az oltár mellé, mintha valamelyik kopott freskó-szent merev tekintetétől tartana.
Na! Ma nem!
De ha egyszer igen!
Először a misekönyv piros selymén húzza végig a mutatóujját, bekeretezi a
mozdulattal. Megborzolja a kilógó könyvjelzőket. Benne ott lapulnak a szavak, amelyek ma őt és menyasszonyát illetik. Ő, hallotta már, de hányszor!
„...csak zengő érc vagyok és pengő cimbalom!”
Zengő érc. Ez az.
Hirtelen kibírhatatlanul szorít a nyakgomb, nem lehet tovább halogatni,
cselekednie kell! Megpördül a lakkcipő sarkán, és ugyanazzal a lendülettel
már nyitja is a frigyszekrényt a kulcsocskával.
A serleg. Megvan.
Jé, mit lát. Kis ezüsttálcán a két jegygyűrű. Hogy kerülnek ezek ide? Mindegy, vinnie kell ezeket is. Egyiket felhúzza a bal keze gyűrűs ujjára, a másikat
a jobbra.
A kelyhet marokra fogva szorítja, mint egy győzelmi kupát.
Megint szalad, de nem vissza, hanem a domb alatt, anyuka háza felé. A régi,
gyerekkori padlásra.
Már jár egy kis szellő. Biztos, hogy eső jön. Zápor. Mindent el fog mosni
inkább már tenne hozzájuk,
mint elvenne. Nem lő.
(Egy erdész)
Az öreg színész egész nap a telefont bámulta. A szoba először kék volt, aztán
kicsit sárga, végül barna. Oly sokszor ismétlődött mindez, kaparós, száraz
köhögéssel aláfestve, már unalmas se volt. Egyszerűen így kellett lennie.
Mikor a telefon hirtelen mégis megcsörrent, izgalmában ezt motyogta:
-A szentségüket! Mit akarnak már megint?
Fiatal rendező jelentkezett a vonal másik végéről, és Mesternek szólította.
Hosszas kérlelésbe és magyarázkodásba fogott, töviről hegyire elmesélte,
miről szól majd a film, amihez kapott végre annyi pénzt, hogy elkezdheti a
forgatást.
Az öreg színészre rövid és dicstelen szerep várt, amennyiben elfogadja.
-Értelmetlen halál-motívum az öné, Mester - győzködte az ifjú rendező. -
Ott él abban az elhagyatott házban, és a fiú, aki egész nap menekült, rettegett
és félt, voltaképp önt, az ismeretlent és védtelent bünteti meg, mindenki helyett és minden őt ért sérelem fejében.
-Szóval meghalok - mondta szigorúan az öreg színész.
-A fiú lelövi az öreget, mikor az villanyt kapcsol. Rettenetesen fél az idegen, sötét házban, de a fényre a legjobban a mutatóujja ijed meg, és elhúzza a
ravaszt.
-Ezt szépen mondta - jegyezte meg az öreg.
-Ennyi lenne, illetve csak a jelenet sztorija, hogy úgy mondjam. Mert
utána a fiú sokáig nézi véletlen áldozatát. Egészen közelről fogjuk venni, részletesen, rámászva az arcra, a csukott szemre, az orrára, a szájra. Hogy lám, milyen is a halál. De semmi vér, vagy ilyesmi. Csak ön, Mester.
-Értem - szólt a színész . -Nagyon kedves.
A taxi a ház előtt várta. Csöpörgött az eső. A sofőr rögtön felismerte, kiugrott az autóból, és kinyitotta neki a hátsó ajtót. A színész nem szólt semmit
csak bólintott, kalapját a kocsitető majdnem leverte.
-Rémes egy idő, Művész úr! Pont illik a hangulatomhoz. Tegnapelőtt ott
hagyott a Klári. Az a legfurcsább, hogy tudtam, ez be fog következni. Tudtam.
De nem hittem el. Lehet, hogy nem vagyunk egymáshoz valók. Ez a Klári
apáca volt, tudja, fiatalon megszédült, hogy megy Jézus menyasszonyának.
Öt évig húzta. Utána meg nem lehetett vele bírni. Mindent akart. Én hajtottam, mint az állat, a meló, csak a meló, meg hát otthon is helyt kellett állni, érti... És akkor még vigyem szórakozni, meg utazni mindenfelé! Tenerifa!
-Abbahagyná? - szólalt meg hátul az öreg színész.
-Én? Szíves örömest. Akár ma is kilépnék ebből a francos életből. Tudja
mit? Három lepedőért vettem egy ruszki pisztolyt a piacon. Töltényem is van
hozzá. Csak éppen bátorságom nincs, hogy beledurrantsak a fejembe. Vagy a
szívre kell lőni? A Művész úr hogy' hallotta?
-Szóval, abbahagyja végre?
-Bocsánat.
-Inkább azt mondja meg, merre megyünk.
-Valami istentől elrugaszkodott hely. Nekem is úgy kellett megnézni a
térképen. Sose jártam ott.
-Na, szépen vagyunk - sóhajtott a színész. - Már jól kezdődik. Mindegy,
maga nem tehet semmiről.
-Ezt is a Művész úr mondta nekem először az életben! - vágott egy grimaszt a sofőr, és fékezett, hogy óvatosan eressze bele a kereket egy mély kátyúba.
A századfordulón épült ház összes valahai fényétől és ékétől megfosztva
egy elvadult park szélén állt. A szemközti oldalon már mindent lebontottak,
drótkerítés futott, míg a szem ellátott a szürke esőben.
Az öreg színészt a copfba fogott hajú rendező segítette ki a taxiból.
-Drága Laci bácsi! - szorongatta a kezét hosszasan.
-Meg akarunk ázni? - kérdezte ő.
Felkísérték a néhány fok lépcsőn. Szűk folyosón vágták át magukat, a stáb
tagjai léptek elő a homályból, minden pillanatban megmozdult egy sötét sarok.
- Nincs itt villany? - kérdezte.
-Dehogy nincs. Csak szoktatjuk magunkat a hangulathoz.
-Tudod mit mondott Goethe a halálos ágyán? - tegezte le egyszerre a rendezőt. Az félreértette.
-Hol van még az a halálos ágy! Tessék vigyázni, lyukas a kövezet!
-Azért jöttem ide, hogy meghaljak, nem ezt mondtad?
Beléptek a teljesen elsötétített nappaliba. A bútorok épp csak derengtek.
Az ablaknál zongora állt, a szoba zsúfolásig volt fotellel, székekkel, asztal
kákkal. A rendező odavezette a legnagyobb fotelhez. A színész belezöttyent.
Kinyílt a hátsó ajtó, és belépett valaki.
-Gyere, csak gyere! - intett a rendező az árnynak.
Alacsony alak állt meg előttük.
-Laci bácsi, ő a fiú - szólt a rendező, és az árny vállára tette a kezét.
-A gyilkosom? - recsegte az öreg, mert hirtelen kiszáradt a torka. Micsoda
hülyeség ez itt, ezzel a sötét színjátékkal.
A folyosóról éles csörömpölés hallatszott.
-Ne marháskodjatok már! - kiáltott fel. - Tessék lámpát kapcsolni!
Abban a pillanatban a meggyulladt a mennyezeti lámpa. Az asszisztens
lány volt, kezében a szokásos ötkilós forgatókönyvvel.
Az öreg színész, alulról, ültő helyéből nézett az előtte álló fiatalember le
hajtott arcába. Nyúzott volt, vékony és borostás.
-Laci bácsi - suttogta a fiú.
-Na, jól van - mondta az öreg, és tett egy elbocsátó, vagy inkább megbo
csátó kézmozdulatot.
Valahol a háta mögött egy mély hangú óra kezdett el ütni. Öt óra volt.
-Laci bácsi, nem kell sokat várni, bár kicsit el vagyunk csúszva, tudja. A
szokásos - hadarta a rendező. - Megcsináljuk gyorsan a külsőket, amikor a fiú
megérkezik, meg a konyhát. Semmi perc alatt kész leszünk. Kér egy kávét?
-Kávét! - horkantott az öreg. - Te tényleg meg akarsz ölni!
-Van egy kis whiskym is - kapott elő a rendező bőrdzsekije zsebéből egy
lapos üveget.
Az öreg csak elfordított a fejét szótlanul. Mit izélnek ezek! Itt, a halál küszöbén...
Zsebre dugta a kezét, és a zsebében talált egy doboz cigarettát. Hét éve nem
dohányzott már. Most automatikusan kipöckölt magának egy szálat, és a szájába dugta. Ideges volt, valami - úgy képzelte, a golyóstollak kis rugója - ugrál benne, a bőre alatt, az izmaiban, a szívében is.
Tíz éve nem hívták filmezni. Mindig csak álmodta, hogy ott áll bevilágítva,
körben a gyerekek, és azt kiáltják: Laci bácsi, tessék! Csapó!
Ez úgy hangzott, mintha a vezetékneve lenne, pedig nem így hívták.
Mintha otthon lenne, oldalt nyúlt, jobbra, a dohányzóasztalra, ahol nehéz,
fából faragott cigarettásdoboz állt. Kivette a gyufát, rágyújtott.
Mikor az első slukkot leszívta, úgy érezte, végre vehetett egy mély levegőt.
Aztán kínzó köhögési roham fogta el, utóbb krákogott, öklendezett.
-Mit művel odabenn a papa? - hallott kintről egy hangot.
Anyukád, gondolta, miközben kézfejével letörölte álláról a kicsurgott nyálat.
A szemben függő képre meredt. Megesküdött volna, hogy már látta – falusi
kútnál álló asszonyok, kezükben kék, piros zománc kanna -, ugyanebben a
rossz fényben, ugyanezzel a csíkos kárpitú kanapéval a tövében.
Huzatot érzett.
Hé, akart kiáltani, de még csak nem is suttogta. Foglalkoznak is ezek egy
hullajelölttel!
Felállt, odament az ablakhoz. A külső tábla rosszul zárt, húzott be a hideg.
Ahogy a folyosóról szűrődő zajra hátralesett, majd a újra az ablakhoz fordult,
megint úgy tűnt, ez már megtörtént. A kezében is érzett valami késztetést, egy
rángást, amint aki sebtében akar egy teli hamutartót kiüríteni az ablakon át.
Hideg kezével megigazította a félrecsúszott szivacscsíkot, és ráfordította a
nehezen járó kilincset.
- Drága Laci bácsi! Minden oké? - fogta meg a karját a rendező. - Kávét
nem tetszik kérni?
-Már kérdezted.
-Már kérdeztem.
-Te, idefigyelj - szólt aztán. - A zongora ezzel a kislámpával mindig itt állt
az ablak mellett?
-Őszintén: lila gőzöm sincs. Én is csak harmadszor vagyok itt. A múltkor
minden így állt...
-Jójójó! - legyintett az öreg. - Nem fontos! Menjél dolgozni!
Újból egyedül maradt. A könyvespolchoz lépett, de a gyenge fényben nem
látta a szekrény mélyére tolt könyvek gerincét. Találomra kihúzott egyet.
-Igen, igen - mondta aztán magának, s mintegy helyeslően, bólogatott. Az
általa is ismert püspöklila színű Mikszáth-sorozat darabját tartotta a kezében,
A fekete város I. kötetét. Hogy is volt? Lelövik az alispán (főispán?) kutyáját,
az alispán erre meg lelövi a gyilkos lőcsei bírót. Remek könyv. Kár, hogy mikor megfilmesítették, őt akkor se hívták, pedig mindenki játszott benne, aki élt és mozgott akkoriban. De rég is volt.
Kibotorkált a folyosóra. Látta, hogy messze, a bejárat mellett jobbra, a
konyhában áll a bál, a rendező szemüvegének szárát a szájába véve magyaráz.
A fiú, aki állítólag rémülten és zaklatottan ér ebbe a házba, csüngő karokkal,
lehajtott fejjel állt előtte.
-Érted? Ennyi az egész. Nem ölni jössz, ezt verd ki a fejedből. Nem tudsz
semmit, érted? Semmit se tudsz - vezényelt a kezével a rendező.
Az öreg színész tekintete a falra tévedt. Hosszúkás alakú, faragott barométer függött vállmagasságban. A teteje hegyi faházat ábrázolt, a tető formájú
csúcs alatt festett tiroli legény és leány állt egymásba karolva. Megkopott aranyozású felirat köszöntötte: „Grüß aus Tirol”.
-Te! - kiáltott oda egy kopaszra beretvált köpcösnek, aki a kábelekkel foglalatoskodott. - Ez mindig itt lógott a falon?
-Mit tetszik kérdezni? - jött oda illedelmesen a köpcös, közben egyfolytában tekercselte a kábelt.
-Itt lógott vagy nem itt lógott? Na!
-Én nem tudom - jött a szeppent válasz. - Azt se tudom, mi ez? Óra?
-Barom - mondta a színész. - Barométer - tette hozzá engedékenyen.
Újra az az érzése támadt, hogy mindez megtörtént vele egyszer. Ugyanígy
állt, a homályban, és nézte ugyanezt a barométer, ami ugyanígy esőt jelzett.
- ...és akkor óvatosan jössz, jössz, jössz kifelé - hallotta a rendező hangját.
Hátul zörgés támadt. - Nem kell ennyire gyorsan, hiszen sötét van.
-Ballagok - szólalt meg a fiú.
Ez volt a végszó. A hívószó.
Az öreg színész abban a pillanatban mindennél élesebben tudta, mit mondott annak idején, valaha, mikor itt állt a barométer előtt, és megállapította,
hogy esőt jelez. „Hallod? - hallotta most a régi hangját, amint a szobába bekiált - Ezt az egész búval bélelt ballagást el fogja mosni az eső! És hallotta a
bentről jövő választ is, „Kit érdekel? Dögöljenek meg!
-Ja, itt van, Laci bácsi, drága? - hátrált neki a rendező, aki a fiút vezette ki
felé a konyhából. - Mindjárt. Mindjárt megvagyunk. Egy kávét addig? Tudom, már kérdeztem. Bocsika.
-Az emeleti dolgozószoba tölgyfaburkolatában van egy lyuk - mondta
komoly, kinyilatkoztató hangon az öreg színész.
-Lyuk.
-Golyó ütötte lyuk! - folytatta ellentmondást nem tűrő hangon. - Gyerünk
föl! - Már indult is a lépcsőnek.
-Laci bácsi, az istenért! - kiáltott utána a rendező, de az öreg meg se állt. A
többiek utána igyekeztek.
A nagy, fűtetlen szobában szinte vonakodva terült szét a fény, mintha félne
megérinteni ennyi régi tárgyat, ilyen hosszú sötétség után, hátha egy csapásra
megsemmisülnek. Az öreg színész az ajtóval szemközti falhoz rohant, félre
lökött egy magas hátú karosszéket.
-Igen, itt van - mondta halkan, és az ujját fejmagasságban a faburkolatba
dugta, majd diadalmas arccal a társaság felé fordult. - Tudjátok, mi ez? Nem
tudtok ti semmit. Ebben a házban engem egyszer már lelőttek!
Döbbent csönd követte a szavait, mint egykor a színpadon, mikor Lear királyként jajgatott. Ahogy kell, kivárta a hatásszünetet. Érezte, hogy megbizsereg benne valami, és az eddig idegen, ellenszenves ház, az egész túl hosszúra nyúlt expozíció hirtelen értelmet nyert. Egyszerre volt megint világmegváltó tizennyolc éves és a pályája csúcsán tündöklő színművész.
-Ő, igen! - kiáltotta. - És hol van a Kovárik? Mi lett vele?
-Laci bácsi, nem értem. Ki a csuda az a Kovárik? - kérdezte a rendező, aki
teljesen kiesett valós szerepéből.
-Kovárik Dániel, Kovárik Dezső köz- és váltóügyvéd egy szem csemetéje. Egy padban ültünk nyolc éven át. És az érettségi előtt, sőt, még a ballagás
előtt itt loptuk a napot egy esős délután, náluk, ebben a villában - mert ez villa
volt valaha! -, cigarettáztunk és szokás szerint marháskodtunk, ugye. A Kovi
azzal jött, hogy rátalált az örege revolverére, amit még a nagy válság idején
vett, hogy a kellő pillanatban főbe lője magát, és...
Az öreg színész itt megállt, hitetlenkedő fejcsóválással a lépcsőfeljáróba
rekedt társaságot nézte.
-És?
-Bizony, erről kéne filmet csinálni. Tudjátok, mit mondott az az idióta?
Hogy ő most lelő engem, aztán öngyilkos lesz, és így cefetül kibabrálunk a világgal, a tanárokkal, a szülőkkel, minden hülyével, nem lesz itt semmiféle
érettségi. Ezt nekik!
Az öreg színész ördögi hangon felnevetett.
-Min tetszik nevetni, Laci bácsi? - kérdezte ijedten a rendező.
-Azon, fiam, hogy én meg azt feleltem, persze, eljátszva, ez milyen remek
ötlet, hogy gyerünk, Kovikám, ne sajnáld tőlem a golyót, csak ide a szívem
közepibe, durr!, hogy' fogod azt a pisztolyt, nem kiskanál az, mi lesz már, mikor leszek hősi halott! Érted?
-Az a szerencsétlen meg rálőtt a művész úrra? - hüledezett az asszisztens
lány.
-Mért szerencsétlen? Nem talált el! Képzeld, ha eltalál! Még a végén öngyilkos lett volna.
Megint hangosan és hosszasan nevetett.
-Na, szóval így esett - mondta végül. - De mi lett a Kovival, mondja már
meg valaki!
A rendező széttárta a kezét, és körbenézett.
-Nem tudjuk. A gyártásvezető tárgyalt itt egy öreg nénivel, aki aztán bejelentette, hogy erre a két-három napra elköltözik valami rokonához.
-Azt mondta, hogy ne lopjunk el semmit, de ha ellopunk valamit az se baj -
szólt egy szakállas alak hátulról. - Kicsit nem komplett az öreglány.
A rendező odament az öreg színészhez és átkarolta a vállát.
-Baj van, Laci bácsi?
-Semmi, édes fiam. Látod a lyukat? - fordult megint vissza. - Dugd bele
az ujjad!
-Miért?
-Nem tudom. Szerintem szerencsét hoz.
A rendező alig látható szemöldökemeléssel végignézett a stábon, majd beledugta az ujját a golyó ütötte lyukba.
-Na, milyen? - kérdezte a színész. - Nem olyan, mintha a koponyámban
turkálnál?
-De Laci bácsi!
-Jó, tudom. Értem, elég volt belőlem, meghibbantam. Pedig csak emlékezem. Ez is olyan nagy baj, hogy mindenre emlékezem?
-Dehogy is...
-Igazatok van - bólintott. - Mars dolgozni. Csapó, csapó!
Mikor a szoba kiürült, és a lépések dobogása elhalt a lépcső mélyén, még
egyszer körbenézett. Végigsétált a szobán hosszában, keresztben. A két bőrfotelt - ugyan csak megkoptak! - a szőnyeget összegyűrve a fal mellől az íróasztal elé tolta, oda, ahol régen álltak. Újból terepszemlét tartott, de volt benne még valami hiányérzet.
És tudta, mi hiányzik. Lehet, hogy ez a Kovárik nincs már, meghalt, vagy
nem is élt (jó vicc!), de a pisztolynak itt kell lennie. Nekiesett keresni. Az
oroszlánkörmös lábú íróasztal elé térdelt. A kis kulccsal kinyitotta a jobb oldali ajtót. A legfelső fiók üres volt. A középsőben dossziék, papírosok hevertek. A legalsót nem bírta kihúzni. Rángatta, de nem mozdult. Előrenyúlva, vállig kotorászott egyre hátrébb. Akkor megérintette a hideg fémet. A pisztoly ott volt, ahová annak idején visszatették. Az orrában érezte a csípős füstszagot, ami a csövéből áradt.
Az öreg színész zsebre dugta a pisztolyt. Az íróasztal ajtaját akkurátusan
kulccsal rázárta. Lekapcsolta a villanyt, és leballagott a nyikorgó lépcsőn.
-Laci bácsi, végre! - karolt bele a rendező. - Akkor? Kezdhetjük?
Az öreg színész némán ment mellette a szoba felé.
- Ugyanúgy, mint amikor meg tetszett érkezni. Leülünk ebbe a fotelba a
zongora mellett. Jó lesz így? - a rendező nagyot szívott a cigarettájából és a
félhomályban a parázs fényénél nézte az öreg színészt. - Tudja, az egész história ezzel a házzal, az emeleti lyukkal fantasztikus. Mintha kitalálták volna!
-Aha - hümmögött az öreg. - De nem én találtam ki, hanem valaki más, aki
az életet kitalálta.
Hallgattak. A rendező egyre idegesebben cigarettázott. Igazából a legszívesebben szétszaggatta volna a forgatókönyvet, és újra kezdte volna a filmet.
Egy esős, májusi délutánról szólt volna. Látta maga előtt az egészet.
-Hol van a fiú? - kérdezte az öreg színész.
-A fiú? - ocsúdott fel a rendező. - Innen indítunk az ajtóból. Bentről vesszük, amint belép, kezében a pisztollyal.
-Hol van? - kérdezte nyomatékosan az öreg.
-Itt vagyok - hallotta ekkor közvetlen maga mellett, mintha a sötétből, a
semmiből lépett volna oda. Halk volt, és úgy tetszett, mintha dideregne. Az
öreg szívesen megnézte volna éles fénynél, mert nagyon emlékeztette valakire ez a homályba burkolózó, bujkáló arc.
-Nesze, fogd - és a fiú kezébe nyomta az emeleten talált pisztolyt. - Remélem, tudsz vele bánni. Kicsit nagyot puffan. Csak ügyesen. - A kezét még
mindig ott nyugtatta a fiú pisztolyagyat markoló kezén, rászorította a hideg,
vékony ujjakat. - Na gyerünk! - mondta aztán fennhangon.
Elhelyezkedett a fotelban, és a karfán könyökölve, fejét összekulcsolt kezére fektette. Úgy nézte, amint a rendező a fiút az ajtóhoz tereli, még egyszer
eszébe vési, hogyan jöjjön be, mit csináljon, és visszaszaladt a kamera mögé.
Senki se kiáltotta, hogy Csapó!
Jobbról kis kék fényt adtak be, mintha mélységes éjszaka lenne, a halál
ideje.
Zápor jön.
Igen, valahogy így képzelte az esküvője napját: máris szinte fullasztóan meleg, mégis borús nyári reggel szalad le a méregzöld domboldalon, a völgy
felé, hol apró, fehérre meszelt falú románkori kis kápolna áll. A fű között nyulat lát, két lábon ágaskodik és figyel, és bizonyára kuncog rajta, ezen a furcsa, szmokingos óriáson, aki azt hiszi, hogy ez is egy futás, és hogy általa bármi is gyorsabban történik az életben.
Nekidől a kápolnabejárat puszta kövének, bal hüvelykujját húzva végig a
kő évezredes rovátkáin, míg oda nem ér, ahol már emberi vésés áll:
MDCCLIX, valamely kései látogató, az ő életéhez képest korai turista, akinek
- míg kaparászva dolgozott - ugyanitt kellett állnia, ugyanígy kellett fognia a
követ.
Aztán odabent, ebben az üres, picinke hidegségben nézi a kopott barna festésű néhány padot, a sziklaoltár elé készített egyszerű két széket, előtte a térdeplőkkel.
Mohón körbenéz. Aztán elszégyelli magát. Nem, most nem, ma nem! De
mégis elönti az ismert melegség, közben érzi, hogy ujjhegyei mégis hidegebbek a kőnél. Húzkodja a szmoking alól a mandzsettáját - szűk ez a vacak zakó!
Na! Kiles az apró, lőrésszerű ablakon, nézi a kék-vas eget. Csak jönne az
eső! Mosson el mindent!
Igen! Igen... Ez a nap azért van, hogy az „igenek¬ kimondassanak.
Mért nincs ő ott ilyenkor a menyasszonya mellett? Hová szaladgál, mint
egy bolond? Lakkcipőben a mezőn!
Már odalopózott az oltár mellé, mintha valamelyik kopott freskó-szent merev tekintetétől tartana.
Na! Ma nem!
De ha egyszer igen!
Először a misekönyv piros selymén húzza végig a mutatóujját, bekeretezi a
mozdulattal. Megborzolja a kilógó könyvjelzőket. Benne ott lapulnak a szavak, amelyek ma őt és menyasszonyát illetik. Ő, hallotta már, de hányszor!
„...csak zengő érc vagyok és pengő cimbalom!”
Zengő érc. Ez az.
Hirtelen kibírhatatlanul szorít a nyakgomb, nem lehet tovább halogatni,
cselekednie kell! Megpördül a lakkcipő sarkán, és ugyanazzal a lendülettel
már nyitja is a frigyszekrényt a kulcsocskával.
A serleg. Megvan.
Jé, mit lát. Kis ezüsttálcán a két jegygyűrű. Hogy kerülnek ezek ide? Mindegy, vinnie kell ezeket is. Egyiket felhúzza a bal keze gyűrűs ujjára, a másikat
a jobbra.
A kelyhet marokra fogva szorítja, mint egy győzelmi kupát.
Megint szalad, de nem vissza, hanem a domb alatt, anyuka háza felé. A régi,
gyerekkori padlásra.
Már jár egy kis szellő. Biztos, hogy eső jön. Zápor. Mindent el fog mosni