cikkek ::
A Martini visszatért – de óvatosságra int
2006. április
Huszonhét év után tért vissza a Forma-1-be az egyik legnevesebb vermutcég, a Martini & Rossi. A Lotusszal hagyta abba 1979-ben, a Ferrarival kezdi 2006-ban.
Bár a jól ismert felirat már az első három futamon is ott virított a Ferrarik orrán, az olasz cég az első európai, és számukra egyben hazai futamot választotta az igazi bemutatkozásra.
Persze, a Martinit nem nagyon kell senkinek sem bemutatni, annak ellenére, hogy az autósport csúcsán utoljára 1979-ben szerepeltek.
Nézzünk egy nagyon rövid kronológiát.
A Martini 1974-ben lépett színre az F-1-ben, a Brabham istállóval, ahol aztán egészen 1977-ig főszponzorként működtek közre. A Brabham, amely akkor Bernie Ecclestone tulajdona volt, 1976-1977-ben ráadásul Alfa-Romeo motort használt, úgyhogy teljes volt az olasz egység – csak épp a sikerek nem nagyon csordogáltak. Illetve inkább csak az együttműködés kezdetén, hiszen azért Carlos Reutemann 1974-ben három, 1975-ben pedig egy versenyt megnyert. Miután Niki Lauda a Brabhamhez szerződött, hozta magával a Parmalatot, és így Martini egy éven át csak kisebb csapatokkal hirdetett, majd 1979-ben leszerződött Colin Chapmannel, aki a gyönyörű John Player Special színt cserélte fel a világoskék-pirosra. De ez az év a Lotusnál is katasztrofálisan sikerült, Andretti nem hogy a bajnoki címét nem tudta megvédeni, de még versenyt sem nyert. Az olaszok ezek után döntöttek úgy, hogy távoznak – de csak a F-1-ből, mert aztán átnyergeltek a rallye-ra, ahol szép sikereket értek el. Többek között Mikki Biasionnal és Markku Allennel, akiket szintén meghívtak a jeles imolai alkalomra, akár csak a valahai Brabham istálló még aktív tagjait. Így jelen volt Gordon Murray, aki 1973-1987-ig állt Ecclestone és Brabham szolgálatában, illetve Herbie Blash, aki Bernie jobb keze volt, és a ma FIA egyik főellenőre. Mindannyian kaptak egy csodás, világoskék Martini-dzsekit, Brabham felirattal, így aztán valóban olyan érzésük lehetett, visszatértek a boldog hetvenes évek.
Ecclestone ugyanis így emlékszik vissza a most már meglehetősen messzi múltra.
- Az még tényleg egy más világ volt. A Forma-1 olyan volt, mint egy nagy család, s bár akkor is egymás ellen versenyeztünk és fontos volt a győzelem, a hangulat sokkal barátibb, emberibb volt. Én még valaha a Brabham-boxban, két edzés között dámáztam a kollégáimmal, ez ma már elképzelhetetlen.
Dámázni, persze, lehet, csak épp más szinten, hiszen szép hölgyekből ma sincs hiány a paddockben, köszönhetően a Red Bull szépségversenynek…
De vissza a Martinihez. Akár csak tavaly az új McLaren-szponzor, a Johnny Walker, a Martini vezérkara is egyfajta kampányt épít fel a szponzoráció köré. A szlogen körülbelül úgy szól: Ha Martinit iszol, menj taxival haza – azaz arra próbálják inteni, főként a fiatalokat, hogy ha a pohár fenekére néztek, ne üljenek volán mögé. A FIA vezetőbiztonságának nagyköveteként is funkcionáló Michael Schumacher rövid üdvözlő beszédében szintén ezt emelte ki:
- Hétfőnként néha elborzadok, amikor a diszkó-balesetekről hallok és olvasok. Ezeknek nem szabadna megtörténniük, ennyi fiatal életet odadobni néhány pohár ital miatt. Remélem, hogy a Martini kezdeményezése segít abban, hogy néhány elgondolkodjanak mindezen…
Szóval a Martini & Rossi kampány beindult, és már csak az lenne a még nagyobb szenzáció, ha a szponzor nevéhez betársulna a másik Rossi is, azaz Valentino, akinek érkezéséről itt Imolában nagy a csönd.
Bár a jól ismert felirat már az első három futamon is ott virított a Ferrarik orrán, az olasz cég az első európai, és számukra egyben hazai futamot választotta az igazi bemutatkozásra.
Persze, a Martinit nem nagyon kell senkinek sem bemutatni, annak ellenére, hogy az autósport csúcsán utoljára 1979-ben szerepeltek.
Nézzünk egy nagyon rövid kronológiát.
A Martini 1974-ben lépett színre az F-1-ben, a Brabham istállóval, ahol aztán egészen 1977-ig főszponzorként működtek közre. A Brabham, amely akkor Bernie Ecclestone tulajdona volt, 1976-1977-ben ráadásul Alfa-Romeo motort használt, úgyhogy teljes volt az olasz egység – csak épp a sikerek nem nagyon csordogáltak. Illetve inkább csak az együttműködés kezdetén, hiszen azért Carlos Reutemann 1974-ben három, 1975-ben pedig egy versenyt megnyert. Miután Niki Lauda a Brabhamhez szerződött, hozta magával a Parmalatot, és így Martini egy éven át csak kisebb csapatokkal hirdetett, majd 1979-ben leszerződött Colin Chapmannel, aki a gyönyörű John Player Special színt cserélte fel a világoskék-pirosra. De ez az év a Lotusnál is katasztrofálisan sikerült, Andretti nem hogy a bajnoki címét nem tudta megvédeni, de még versenyt sem nyert. Az olaszok ezek után döntöttek úgy, hogy távoznak – de csak a F-1-ből, mert aztán átnyergeltek a rallye-ra, ahol szép sikereket értek el. Többek között Mikki Biasionnal és Markku Allennel, akiket szintén meghívtak a jeles imolai alkalomra, akár csak a valahai Brabham istálló még aktív tagjait. Így jelen volt Gordon Murray, aki 1973-1987-ig állt Ecclestone és Brabham szolgálatában, illetve Herbie Blash, aki Bernie jobb keze volt, és a ma FIA egyik főellenőre. Mindannyian kaptak egy csodás, világoskék Martini-dzsekit, Brabham felirattal, így aztán valóban olyan érzésük lehetett, visszatértek a boldog hetvenes évek.
Ecclestone ugyanis így emlékszik vissza a most már meglehetősen messzi múltra.
- Az még tényleg egy más világ volt. A Forma-1 olyan volt, mint egy nagy család, s bár akkor is egymás ellen versenyeztünk és fontos volt a győzelem, a hangulat sokkal barátibb, emberibb volt. Én még valaha a Brabham-boxban, két edzés között dámáztam a kollégáimmal, ez ma már elképzelhetetlen.
Dámázni, persze, lehet, csak épp más szinten, hiszen szép hölgyekből ma sincs hiány a paddockben, köszönhetően a Red Bull szépségversenynek…
De vissza a Martinihez. Akár csak tavaly az új McLaren-szponzor, a Johnny Walker, a Martini vezérkara is egyfajta kampányt épít fel a szponzoráció köré. A szlogen körülbelül úgy szól: Ha Martinit iszol, menj taxival haza – azaz arra próbálják inteni, főként a fiatalokat, hogy ha a pohár fenekére néztek, ne üljenek volán mögé. A FIA vezetőbiztonságának nagyköveteként is funkcionáló Michael Schumacher rövid üdvözlő beszédében szintén ezt emelte ki:
- Hétfőnként néha elborzadok, amikor a diszkó-balesetekről hallok és olvasok. Ezeknek nem szabadna megtörténniük, ennyi fiatal életet odadobni néhány pohár ital miatt. Remélem, hogy a Martini kezdeményezése segít abban, hogy néhány elgondolkodjanak mindezen…
Szóval a Martini & Rossi kampány beindult, és már csak az lenne a még nagyobb szenzáció, ha a szponzor nevéhez betársulna a másik Rossi is, azaz Valentino, akinek érkezéséről itt Imolában nagy a csönd.